luni, 12 aprilie 2021

SĂRĂCIA DRACULUI!

- Noi am fost săraci, foarte săraci! Zece bucăți - gură, când ne adunam la masă! Noi, băieții, aveam doar o pereche de încălțări noi, pe care le văcsuiam cu rândul și, teoretic, le încălțam tot cu rândul. Asta, când eram mici! Când am ajuns flăcăi, care-i prindea primul, ăla ajungea la bal. În rest, purtam rufoasele ălor mai mari sau, mai degrabă preferăm masajul natural cu pietre - mergeam cu picioarele goale. După o lună, călcai și pe sticlă pisată, fără să-ți spargi "pneurile"!

Mama gătea, când venea de la colectivă, câte-un oloi de 15 l, care nu ajungea chiar întotdeauna. Mămăliga intra în Guinness Book, dacă ar fi fost FB-ul de-acum! Am pierdut șirul vagoanelor cu fasole și cartofi, pe care le-am mâncat! Cât despre porc, nu prindea Boboteaza, și asta cu măsuri de austeritate! În schimb, primăvara aveam normă la săpat, cotorât, legat la vie, mâncat jordii la cotoaie... Mama ajunsese campioană la aruncat cu târnul, la cât de cuminți eram!
Când ne așezam la masă, fiecare avea cârnatul lui! O dată, soră - mea, Camelia, a înfipt furculița-n porția ei, pe care, s-o ferească de furt calificat, a dus-o la ureche și-a uitat de ea. Când a dat să mănânce, ioc! cârnat, era la ureche și nu se vedea. S-a pus pe urlat - care i-a mâncat cârnatul? Până s-a lămurit, toți am luat o porție de râs.
Vecinul, un ciufut și-un încrezut, avea olecuță de stare și copii, vreo doi. Care plozi veneau la noi, unde era înghesuială la masă, și mâncau cu poftă terciul nostru. Când mergeam la ei, că televizor n-aveam, noi, strangerii, eram cazați pe jos, să nu le uzăm cuverturile, în timp ce copiii lui stăteau pe pat. Și acum vrea să-i dăm bună - ziua, ca la boieri!
La noi, nu se făceau piftele - s-a încercat, dar nu rezistau decât cât erau foarte fierbinți! Cum se prăjeau, cum dispăreau ca prin farmec, depinde cine era mai iute de mână și avea mestecăul, mai rapid! În consecință, până am ajuns la casele noastre, n-am văzut un castron plin, decât în filme. Tot atunci am aflat că există și musaca pe lumea asta, nu doar lapte cu mămăligă. Pentru că, am uitat să spun, eram bogați - aveam vacă și, uneori, vițel! Alții nu aveau decât copii, nu erau ca noi, mulți, să le vină mai rar rândul la ieșit cu vaca, la păscut. Cu păscutul, ne înghesuim care să nu meargă! Noroc cu fetele, că le plăceau să citească pe coclauri!
Săraci, săraci, dar ne distram de minune: la noi se adunau o mulțime de copii, la joacă! Dar când ne pregăteam de masă, îi răream, poate ne ajunge și nouă.
Și-așa am ajuns gospodari: acum mâncăm pe săturate, avem de unde, că muncim! Sărăcia se leagă bine și cu lenea - n-ai, da' nici nu dai din coate! A dracului sărăcie! unii nu învață nimic din ea!

Niciun comentariu: