marți, 21 ianuarie 2020

ÎNVĂȚĂMINTE

     Puștiul se apropie încet de fotoliul tatălui, deși numai sfios, nu era – părintele său vorbea destul de rar, fără să ridice tonul, dar în ce spunea, nu era nimic greșit, jignitor sau fals. De aceea puștiul profita la maximum de scurtele ocazii când vorbea cu tatăl său, pentru care avea, fără să știe, un respect nemăsurat:
            -Tată! pot să te întreb ceva? șopti încet, convins că nu va fi auzit. Tatăl lăsă cartea deoparte și-l privi întrebător, făcându-l să continue:
        -Știi, tată, e bine să salvezi pe cineva? Tu ai salvat vreodată pe cineva? Mama zice că nu-i bine să te bagi în treaba altuia, să se descurce fiecare, singur! Că dacă faci un bine, ți se răspunde cu rău și-i păcat de timpul și nervii tăi, pe care i-ai pierdut degeaba! Eu nu cred că-i așa, am salvat un câine de la moarte, vroiau unii să-l spânzure și, după ce le-am dat toți banii mei strânși pentru Playstation, l-au eliberat. Acum, de cum mă vede, potaia mă însoțește la școală, de nu se mai ia nici dracu’, de mine, din cauza lui. Mama, când i-am povestit, m-a făcut prost și mormoloc, mi-a zis că la animale, mai merge, dar la oameni...! Mie nu-mi pare rău că am rămas fără bani, are niște ochi plângăcioși, de ți se rupe inima! Numai că mama m-a pedepsit, că n-o ascult deloc și fac ca mine! De aceea am venit la tine, să-mi spui dacă e bine să salvezi pe cineva!
          - Să salvezi o viață, e lucrul cel mai de preț! Nu contează dacă vei fi recompensat, fapta rămâne faptă și recompensa vine din sufletul tău! Da! l-am salvat de la moarte pe unul care mă bătea. Sunt mai bine de 30 de ani, de când s-a întâmplat asta, și-am rămas, tot timpul, prieteni! Când vine ziua când s-a petrecut, mă sună și mă-njură, că l-am lăsat să se chinuie în viața asta păcătoasă! Dar știu că glumește și e primul om la care aș apela, dacă aș avea  nevoie de ajutor.
         -Mama spune despre el că e un dobitoc – nu v-ați văzut de 30 de ani și-l doare-n fund de tine! De fapt, mai zice că-i un mare prefăcut, că oamenii ca el trăiesc numai să facă rău pe pământ, nu merită ajutați! Totuși, aș putea să iau funia aia groasă din magazie?
            - Ce vrei să faci cu ea?
            -Hmm! ... îți spun după!
       -Mi se pare mie sau te învârți în jurul cozii, precum prietenul tău patruped? Prea mă iei pe ocolite, deja sunt curios!
          - Mama m-a învățat să nu buzna peste cei mai în vârstă  ca mine, că-i deranjez! Nu prea înțeleg cum vine asta, că ea, când iese în curte, știe tot cartierul, după înjurături! În piață, e și mai rău! Iar pe tine nu vreau să te deranjez, ai și tu o zi liberă, acolo, și eu să ți-o stric? Mama a zis că dacă fac azi, asta, am pus-o de mămăligă! Iar eu nu știu să pun de mămăligă, nici s-o fac!
            -Ia zi, pe cine vrei să ajuți?
         -Păi, a căzut mama-n fântână!  Acujumate de oră! A strigat după ajutor, dar mi-a fost frică s-o ajut, că, dacă făceam cum îmi zice să nu fac, iar mănânc bătaie! Dar dacă tu spui că e mai bine să salvezi pe cineva...!
            Tatăl îl privi suspect de liniștit, îl mângâie pe cap, cu dragoste, și-i spuse:
            -Atunci s-o mai lăsăm să țină gura închisă o vreme, ca să mai discutăm și noi, ca bărbații! O aud cum încă mai înjură, așa că nu-i bai! Poate de frica apei, o ține clănțăul închis! Și nu trebuie să ieșim din cuvântul ei, că ne-am găsit beleaua! Și ce spuneai că vrei să te faci, când o să fii mare, pompier?

Niciun comentariu: