joi, 13 iulie 2017

VĂ MAI AMINTIȚI DE...?


https://ro.wikipedia.org/wiki/DAC_120_DE
www.promotor.ro/masini.../promotor-news-supercamionul-lui-ceausescu


    În 1982, pe porțile Uzinei „Steagul Roșu” din Brașov ieșea un monstru pe patru roți, care i-a șocat pe privitori. Era noul camion românesc DAC 120 DE. Întreaga circulație în oraș a fost oprită, pentru ca monstrul să aibă loc pe stradă, iar lumea se ținea alai după mașină.
       DAC 120 DE a fost un model de autobasculantă de carieră românească, cu o capacitate de transport de 120 tone. A fost proiectată la ICPAT Brașov și construită (începând din 1988, până în 1990) la Întreprinderea de Autocamioane Brașov, după modelul american Lectra Haul]. Un număr de 5 unități au fost construite și la Întreprinderea mecanică Mârșa, care, începând cu 1982, construia un model asemănător de 110 tone, DAC 100 E.
     Greutatea la gol era de 90 de tone, lungimea de 10 m, diametrul roților 3,2 m iar înălțimea de 5,4 m (aproximativ 2 etaje). Modelul era propulsat de 2 motoare electrice (alimentate de un generator diesel) fabricate la Electroputere Craiova, plasate în axa spate și dezvoltând o putere totală de 1.040 CP. Viteza maximă a camionului era de 70 km/h gol și 55 km/h plin și avea 2 rezervoare de motorină totalizând 3200 l (cu un plin de combustibil, gigantul putea rula o săptămână fără oprire). Bena avea un volum de 35mc ].
Costul unui asemenea camion era de aproximativ 300.000 $, de aproximativ 3 ori mai puțin decât alte produse similare. În 1988, 5 exemplare au fost vândute în Australia, alte 11 rămânând în România, la diverse exploatări miniere[1].
---------------------------------------------------------------------
România secolului III bis, an 2017! Românii au dezgropat de la naftalină proiectul camioanelor gigant, hotărându-se să arunce mănușa, odată cu un camion super și supra-mamut, de 500 tone, cu tot cu colți! Costul estimat -10, 00012 milioane euro, dintre care cheltuieli cu salarizarea în sumă de 9 milioane euro cu tot cu TVA. La proiect lucrează 2 specialiști, 634 de muncitori necalificați, pentru atragerea fondurilor europene, iar dirijarea acestuia revine echipei de 24 politicieni din tot spectrul politic, altfel ar fi rămas numai spectrul camionului, nema aviz!
     Așa cum DAC 120 DE era camion de carieră, cei care l-au făcut au șansa unei cariere bănoase, dacă n-o întrerupe DNA-ul! I-a pus denumirea Traian DP 200, adică Traian Demolatorul Patriei  în 200 de zile! Greutatea – gol pușcă e de 125 de kg, lungimea- variabilă, funcție de fondurile alocate de statul român! Diametrul roților va fi, în partea vestică, de 4,1 metri  și de 3,1 metri, în partea estică, acolo investițiile sunt mai mici din cauza rușilor!
    În  formă  de piramidă, va avea înălțimea maximă de 12 metri plus-minus 2, 3 metri! Abaterea se datorează faptului că încă se mai discută dacă roțile vor fi umflate sau nu, sau dacă cineva le va umfla de tot și le va vinde la second-hand! Propulsarea va fi asigurată de un motor cu aburi an fabricație 1912, echivalentul unei herghelii  de cai, cum a fost cea de la Mangalia. Viteza maximă la vale este estimată la 101 km/oră de vară, iar la deal, de 1,1 m/s, bineînțeles! dacă se urnește! Asta, gol! Plin, cam tot atât! Cele patru rezervoare, două normale și trei de rezervă, amplasate pe cabină, vor asigura autonomia Ținutului..., pardon! o autonomie de stat la umbră de șase luni, cu prelungiri, și de 2 zile, dacă află hoții de combustibil pe unde ar fi bușonul. Bena are...! Are și benă?!? Da, se pare că a fost prevăzut cu un suport de bagaje de mână, comandat în Japonia și modificat genetic în subsolul Parlamentului! 
    Constructorii români nu s-au hotărât asupra mărcii de cauciucuri, îi bate gândul să ia din alea reșapate, chinezești! O altă problemă ar fi pista pe care ar putea fi testat mamutul, pentru că camionul n-ar încăpea nici pe canalul Dunăre- Marea Roșie!
       Așteptăm cu nerăbdare apariția noului vehicul, deși noi nu aveam drumuri și nici autostrăzi, să mergi cu roaba încărcată cu gunoi de grajd!
      Ah! am uitat cea mai importantă chestie- nu sunt siguri dacă să-i pună volan sau nu, că nici frâne n-are încă! Parcă mai bună ar fi o rozetă, dar nu se știe a cui!

Niciun comentariu: