luni, 24 septembrie 2018

LIBER, LA PĂRERI!

         Fiind cuprinsă în programul de guvernare, asigurarea dreptului la vot a cuprins animalele și păsările, care, până atunci, se mulțumeau doar cu simpla priveală! Surprinse că nu au fost uitate, așa cum se părea, de bucurie, și-au luat zi liberă și s-au adunat întro poiană mare, cât să le cuprindă pe toate. Un ochi ager, neoficial, a și inregistrat absența javrelor, coioților, sconcșilor și o parte dintre măgari, măgarii prezenți fiind doar cei care nu rataseră nicio manifestație din ultimii 30 de ani, indiferent cu ce scop, dar contracost. Lista completă a participanților a fost clasificată după ce și ultimul animal a venit în poiană. Iar manifestația  a fost monitorizată, pe ascuns, cu mare grijă!
            Entuziamul celor de față nu poate fi descris - în sfârșit, aveau și ele un cuvânt de spus! Hmm! E prea mult spus CUVÂNT, deoarece  necuvântatoarele nu fuseseră invitate să participe la viața politică pentru că avea ceva de cuvântat, ci pentru că nu mai mergea treaba cu morții care încă mai votau și, din cauza exodului oamenilor către alte regiuni, la un recensământ nemăsluit, ar fi trebuit să scadă numărul de parlamentari! Așa că, să iasă numărul de votanți, dreptul de vot  pentru necuvântătoare a fost validat!
            Ore-n șir, cu mici și bere, adunătura a serbat noua lor poziție în sistem, chiotele și manelele fiind acoperite, uneori, de răgete, lătrături, miauneli și cotcodăceli. Și fericirea ar fi dăinuit o mie de ani, dacă un cineva anonim, bănuit a fi agent provocator, n-ar fi lansat întrebarea:
            -Cine merge la referendum-ul pentru familie?
            Soarele s-a oprit la ora unu p.m., vântul a dat-o cotită, ploaia s-a legat la gură, în timp ce participanții au rămas crăcănați - nu se gândiseră la asta, fiind prea devreme să ia taurul de coarne în probleme atât de importante și de sucite, că subiectul le sucea mințile!
        -Eu, unul, aș merge! se avântă măgarul lui Buridan, singurul cu față mai curată, dintre toți măgarii.- Pentru mine, e clar - eu și cu măgărița mea, suntem familiști! Așa am crescut și pe măgarii ăștia mici, să țină la familie, celula de baRză a societății! Păi, pe mine ciobanul nu îndrăznește să mă scoată cu forța la cărat lemne, când măgărița mea rage la el. De aia și țin la perechea mea, că e mai bine să fie măgarii, uniți, s-a văzut  unde duce asta! Dar, dacă stau bine și mă mai gândesc, când plec cu oile, sunt cam singur! Și atunci, nu mai contează familia, ci instinctul! Cred că nu merg la referendum, vor fi destui măgari, să mă reprezinte și pe mine!
          -Nu contează cum votezi, s-a văzut de-alungul timpului! căpătă curaj o iapă-n călduri.- Totul e să-ți exprimi dreptul de vot, de rest se ocupă alții! Nu vă spun cum am să votez, vă spun doar că viața de familie, fără un armăsar serios, nu valorează mai nimic! Când eram tânără, stăpânul nu colecta” decât iepe, să fete mânji! Ca să vândă mânjii, să facă bani! Prostu’ nu a înțeles, decât târziu, că, fără armăsar, noi, fetele, nu fătam decât balegă! L-a costat o spinare de bani, să ne ducă la montă! Așa că eu vreau familie, dintre o iapă și-un cal! Că calul duce în spate mult, toată familia!
            -Are dreptate, cumătra! se auzi, dintrun pom, un cuc răzvrătit. - Cine nu iese la vot, să nu primească tain! La urlat prin cotloane, se pricep toți! Să ieșim și să votăm, după cum ne lasă capul și sufletul! Acum, după ce ne-au lăsat să avem, și noi, barem un drept, ar trebui să mergem cu toatele, nu ca oamenii, pe ici, pe colo! Ar trebui să mă ascultați pe mine, eu, cucul, joc cel mai important rol la acest referendum! Că de mine e vorba, nu-i așa? cum stă treaba cu cucul? Dacă vreți să știți părerea mea sinceră, nu avem nevoie de familie! Eu nu am nevoie, pentru mine familiile voastre, sunt și familia mea! Vedeți ce important e un cuc, nu contează cât e de inteligent, trebuie să fie doar zglobiu! Fără familie, că se strică ouăle!
            Bufnița deschise ochii, îi închise la loc, orbită de lumină - i se păru că vede adevărul despre referendum:
            -Eu tot n-am înțeles - de ce e atâta tevatură? Dacă Senatul a votat chestia aia, noi suntem fripturistele, care să-i scoatem basma curată în fața lumii? Să zică că orice hotărâre a fost luată cu acceptul celor mulți? Sau să se scuze, că n-au putut, că lumea e proastă și nu înțelege mărețul scop al demersului? Și cu ochii închiși, și tot văd că ceva nu prea pare în regulă - noi cu cine votăm, vorba lui  nen'tu Caragiale? Ce se ascunde în noaptea minții, că eu acolo stau mai bine, fiind nocturnă?
            - Băi! proastelor, voi n-aveți decât tărâțe-n cap! urlă un bursuc, rotund ca un dovlecel.- Vreți să vi se fure copiii, să ajungă la cuci bătrâni și la cârtițe? Să vorbească limbi străine și să fugă, unii, după alții? Să se roage la bărboși și la dame de consumație? Voi nu sunteți duse la biserică, surioarelor! Să vă fie rușine, că cine a organizat referendum-ul, știe ce să facă cu banii! Vă spun eu!
       De atunci, sfada nu mai contenește. Ca de obicei, spiritele s-au încins, nu se mai discută decât asta.
Văru - meu, hârciogul, nu mai pune întrebări, a luat un măr în cap,  sau cam așa ceva, nu se știe de la cine, și a devenit înțelept. Asta nu înainte de a-mi spune că ceilalți iar au luat-o razna, au subiect de discuție. El nu crede că asta e cea mai gravă problemă, care trebuie rezolvată, că vine acuși iarna și se văd niște scumpiri. Se mai văd și niște scandaluri, și niște furăciuni, s-au  mai ofilit niște teme care au incitat spiritele. Pe de altă parte, zicea el, normal ar trebui să se ia o poziție (de la) fermă! Necunoscută în ecuația asta este doar direcția poziției! Că un referendum pe Constituție ar fi fost ca oul de Paște, poate s-ar fi lămurit și vechea problemă, aia cu numărul de parlamentari! Sau un referendum pe datoria externă! Sau...!
De câteva zile, nu l-am mai văzut pe vărul meu! Aud că s-ar fi constituit niște echipe de convingători, cu puști, să militeze pentru ieșirea, sau lipsa, la referendum! Frații mei necuvântători, nu vă lăsați tocmai acum, când puteți să spuneți ceva! Măcar printre dinți, dar spuneți!

Niciun comentariu: