luni, 10 septembrie 2018

SUPER!


Astăzi am fost la școală! Așa-mi trebuie, dacă nu le-am făcut pe toate, la vremea lor! Am tot vrut să termin, și eu, o școală, dar mi s-a terminat nitroglicerina! Visul tuturor elevilor - să termine definitiv cu școala, să zacă numai întro vacanță! Și visul  tuturor teroriștilor - să le arunce pe toate în aer! Și visul tuturor politicienilor, inclusiv români - să le închidă pe toate! Să rămână doar ei cu patru clase și cu maseuer! Adică master! Dar unde și-ar mai face companie electorală, dacă nu la deschiderea anului școlar? la deschiderea târgului de vite? Plus că școala își are multe utilizări: mai faci o nuntă, de aici pleacă rumânul la liceu, facultate, UK, Danemarca, Germania, Insulele Fero(c)e, Insula Paștelui Ma..!! Scuze, degetul meu buclucaș, băgăcios, ca de obicei, bate dreapta, stânga și ocol! Cum v-am torpilat” cu el, azi îl îndrept, sugestiv, către deschiderea anului de învățământ!
Aflat în pribegie, departe de casă, deschiderea asta către învățământ m-a găsit în celălalt capăt al țării! Întro comună frumoasă, cu  vreo 3800 de locuitori, cu oameni gospodari și școală pe bani guvernamentali și europeni! Cu grădiniță, sală de sport și primar! Despre primar, revin!
Mi s-a părut că semănau cu cei de prin zona mea, dar parcă, nu! Mămicile, tăticii, bunicii și bunicile, bașca alte neamuri, s-au adunat pe micul platou, unde estrada nu fusese terminată, dar nu-i bai! Merge, că nu plouă!
Români, maghiari și rromi! Toți adunați, să-și vadă pruncii plângând de ciudă că s-a terminat vacanța! Sau că a început școala!
La prima vedere, nimic de semnalat! După cîteva minute, apar diferențele - fără să stabilească cineva, fiecare etnie și-a strâns plozii în jur! Grupuri - grupuri, ca la meci, după echipa preferată! În clasă, însă, vor sta împreună, vor râde și vor plânge împreună! Vor lega prietenii sau dușmănii, vor forma familii, deși părinții se vor da cu fundul de calda-râmă!
Mi-am adus aminte de copilăria mea – locuind la limită de cartiere, dintre care unul țigănesc(mai scutiți-mă cu denumirea, că de aia ne batem ca chiorii, că inventăm prostii!), luam bătaie și de la români, și de la țigani! Fiecare considera că suntem din gașca adversă, așa că ne cam cotonogeau! La mine, în clasă, erau 40% români! Cealaltă parte număra și trei fete, repetente de două ori, întrun an, așa că să nu mă întrerupă cineva, când povestesc despre relațiile între etnii, mi-am luat șuturile și doctoratul în domeniu!  Noi ne cam băteam, dar și cadrele didactice ne cam trata diferit! Și nu pe criteriu etnic, precum în zilele noastre, ci pe un același criteriu de-acum – după pungă și avere! Pentru că vina nu e a copiilor, ci a părinților și educatorilor!
Prin clasa a V-a, am fost silit să mă mut la o altă școală, întrun cartier predominant românesc! Unde am fost tratat ca “pui de țigan”! Doar veneam din partea brunetă! Nici comunismul nu a fost prea indulgent cu etniile, se făcea diferențe și-atunci! Nu avea nici o importanță originea copchilului, era marcat de locul unde domicilia! Și dacă îl mai prăjea și soarele, o rupea în fericire! Chiar dacă era blond, cu ochi albaștri! (Nu e cazul la mine!) Tata povestea că cele mai mari dispute și diferențe erau între cartiere, dintotdeuna! Adevărate războaie! Atac la baionetă și praștie!
Mi-e teamă că ne ciocnim cu o recrudescență a acelor vremuri, la alt nivel! Rromii (vedeți ce politicos sunt, europenilor!) au început să acapareze zone, orașe! Datorită gafelor politice și minunatei politici europene, au rămas etnie separată, deși trăiesc alături de alte etnii! Și, scuze! sunt uniți, nu ca mămăligarii români, care (pot să se supere!) nici fundul propriu și personal, nu sunt în stare să și-l susțină! Brava la etnia care ține la conștiința de etnie! Că noi, ceilalți, nu știm cum e cu unirea, deși suntem în anul centenarului!
Reîntorcându-mă la deschiderea anului școlar de mai sus, m-a durut să văd rromi timorați, alături de români  timorați! Fără nici o legătură cu etnia! Poate doar cu starea materială! Pentru că n-am scăpat de segregația d.p.d.v. financiar! Un ghiozdan amărât, lângă unul „Gucci și Curci”! Și multe cereri din partea școlii, de parcă copilașii plecau pe front, sau direct la școala geniilor, fără să mai dea pe-acasă! Unde părinții dau de ceasul morții, vând vaca, să nu sufere copilul! Care copil poate n-o să știe niciodată că statul în rândul celorlalți elevi a costat familia toate orătăniile din curte!
Se trăiește mai bine, dar nu toată lumea intră în categoria asta! Mai sunt, încă, mulți sărăci, care, după ce cumpără rechizite la prunci, numără mărunțișul și nu le-ajunge de pâine! Pentru că societatea  a făcut un pustiu de bine să dea băgărețului, ce e a băgărețului, și flămândului, o foame, mamă-mamă! Poate ați uitat, dar pe lângă putori, mai sunt și săraci, indiferent de etnie!
În rest, deschiderea nului școlar a fost una obișnuită: preotul s-a lungit pe spate și a spovedit toată suflarea, până majoritatea a adormit! Doamna director a pupat... primarul, iar primarul a venit în blugi, fracul era la curățat! N-a uitat să-i înjure pe cei de la putere, doar era din opoziție! Inclusiv pe ministrul învățământului, care nu știe să citește și vorbește! N-am înțeles cât de pătrunși au fost copii de la grupa mică, referitor la discurs, dar nici pe dom’ primar, care cică n-ar mai candida, îl pregătește pe fiu-său, să ducă mai departe dinastia! Poate era mai bine să-l trimită pe ăla, că avea, sigur, costum! Mie, individul mi-a plăcut, nu ca om, ci prin ceea ce-a făcut în comună, inclusiv afacerile personale! Un consilier județean, născut loco, a glăsuit din adâncul pipotei sale, iar polițistul, fost elev al școlii, a fost sincer și a spus trei cuvinte din rărunchii lui!
Emoția de pe fața copiilor, s-a răsfrânt și în inima mea - mi-a amintit cum era cu deschiderile de an școlar, când mă trezea mama dimineața, devreme, să mă expedieze în locul pe care, din acest motiv, îl uram, dar care m-a ridicat la ceea ce sunt astăzi – un  arici ne-etnic și netrebnic, dar cu multă dragoste față de oameni, chiar dacă unii nu merită!

Niciun comentariu: