duminică, 14 aprilie 2019

TU-ȚI COZONACUL MĂ-TII!


“Ce-ar fi să fac și eu, pentru prima oară, cozonac? Că doar maică-mea mai făcea, eu n-am făcut niciodată, se găsește, de cumpărat, toate soiurile de cozonac. De Crăciun, am găsit cozonacul, cu 2,18 lei! De ce să mă mai chinui eu, să fac muncă patriotică, când pot să-l iau, gata făcut? Ceee? Să miroasă a cozonac în casă? Dacă n-au inventat, ăștia, miros de cozonac, după ce au inventat parfum de fum, or s-o facă întro zi!
Dar parcă aș încerca să mă cozonăcesc, tot zice bărbată-meu că m-am cam pufoșit, că, în tinerețe, eram ca o savarină, dar acum arăt ca o baclava! Să moară mâțu, de cancer uterin, dacă nu-i fac o surpriză, făcându-i cozonac! Of! mama nu-mi răspunde, să-i cer rețeta aia meseriașă, cu care l-a dat pe spate, pe ginere-su, prima oară când a mâncat din cozonacul ei. Mai bine iau rețeta de pe Net, una de-ale lui Horia Vârlan, că ăsta gătește, la TV, dumnezeiește! Uite! soro, câte rețete sunt aici, de zici că sunt sute de soiuri de cozonaci! Ia s-o iau pe asta - cozonac moldovenesc cu nucă și cacao! Deci, pentru aluat, îmi trebuie 1 kil jumate de făină, 8 ouă... O să pun 16, că doar avem de unde! Dar de unde iau eu, temperatura camerei, că spune –“la temperatura camerei”? Cât o costa temperatura asta? Stai așa - e vorba de gradele alea de pe sticla de cognac! Sau de la termometru? că atunci e nasol, eu sunt friguroasă, fără 27 de grade, în cameră, nici nu discut!  Și  mai trebuie 250 m și l, de lapte cald, au ăștia, ce au, cu căldura! Or vrea să încălzesc vaca, când o mulg!  Uite! – 100 m și l apă minerală carbo-hazoasă, doi linguri, unt, și 5 linguri, smântână, tot la temperatura aia afurisită, a camerei! Na, că sună telefonul!
-Alo! Ce faci, Matildo? Juma de kil de zahăr, 60 grame de drojdie proaspătă...! Cum, ce spun? Citeam un mesaj de la soru-mea, din Italia! Ah! nu era vorba de zahăr, scrie aia, bilingvn! Adică, nu înțeleg mare lucru! Cum? dacă fac cozonac? Da’ ce? sunt proastă, să mă murdăresc pe mâini? Să mă chinui, să cântăresc 4 linguri de ulei, 2 lingurițe- esențe de vanilie 38 ml Dr. Oetker și să caut prin magazine 2 plicuri Finesse coajă rasă de lămâie Dr. Oetker? Cine îmi sparge mie, nuci, pentru 500 g nuci? Că 250 grame zahăr, aș putea găsi eu, iar cacao, am mai mult de 4 linguri! Ce? te strigă copilul? Atunci de ce-ai mai sunat, să mă enervezi cu întrebări, din astea, cu yală?
“Idioata naibii! m-a întrerupt și nu mai știu unde am rămas! Ceee? pentru umplutură, iar 1 plic de zahăr vanilinat Dr. Oetker, 1 linguriță-esență de vanilie 38 ml Dr. Oetker și-un plic de Finesse coajă rasă de lămâie Dr. Oetker? Nu le puteau pune, pe toate, odată? Că doar nu-s proastă, că ciștelalte erau pentru aluat! Să vedem modul de preparare: cernem făina, apoi punem drojdia la dizolvat cu 2-3 linguri lapte cald, 1 lingură de zahăr și 2 linguri de făină’. Mamă! ce complicat! ‚Când aceasta crește, o punem în mijlocul făinii (facem o gaură în mijloc să putem pune drojdia și să nu se împrăștie)’. Cu ce facem gaura, că nu mă pricep să folosesc mașina de găurit? ‚Lăsăm acoperit 20 de minute, apoi adăugăm ouăle bătute, untul, smântâna, zahărul și aromele’. Care arome, mamă dragă, că n-am găsit nicio aromă, nicăieri? Începem să frământăm, adăugăm laptele cald și apa minerală. Spre sfârșit, adăugăm și cele 4 linguri de ulei. Frământăm bine până aluatul nu se mai lipește de mâini și devine neted. Îl lăsăm să crească la un loc cald până își dubleză volumul, sau chiar mai mult de atât’. Na! iar sună telefonul!
-Da, mamă, sunt bine! De ce te-am căutat? Mi-era dor de tine, tare, tare! Cum? nu te-am sunat de trei luni? Ți se pare, așa trece timpul, nici nu ne dăm seama cât a trecut! Nu! nu fac, nici anul ăsta, cozonac! N-am să fac niciodată, nu ți-am spus? Eu sunt o doamnă, nu-mi place să-mi pută-n casă, a ars! Și trebuie să muncesc prea mult: să amestec umplutura cu o lingură, iar când aluatul a crescut, să-l împart în două, după care fiecare bucată, în trei părți egale...! Mă vezi pe mine întinzând fiecare bucată, fiecare bucățică de aluat, în formă triunghiulară, apoi întinzând umplutura, rulând, strângând capetele, să nu iasă afară? Eu nu reușesc să-mi împletesc, bine, părul, că de-aia îi tai scurt, pînă la umeri, cum să împletesc cele trei bucăți și să le pun în tavă, fiind atentă să pun capetele, dedesupt? Alo! ai muțit? Na! că a închis, după ce mi-a spus că vorbesc numai la mișto, cu ea! Să continuăm: lăsăm să crească în tavă încă 10-20 de minute, apoi coacem cozonacii în cuptorul preîncălzit la 180°C, cuptor electric, 160°C, cuptor cu aer cald, în jur de 60 minute - poate fi și mai mult, în funcție de puterea cuptorului. Facem testul cu scobitoarea – cozonacul fiind foarte înalt, vom avea nevoie de un băț de frigărui din lemn. Îi vom acoperi imediat cum prind culoare pentru a nu se arde la suprafață. Ce culoare trebuie să aibă, roz? Și eu n-am scobitori în casă, nu folosim!
Buun! Am făcut totul, ca la carte, până aici! E la copt, în cuptor! Ia să mai vedem ce-am mai primit la mesaje! Simona Halep a ...! Mărirea penisului în circa...! Țața a ieșit din noroaie! pardon! țara a ieșit din noroaie! Consumul de apă minerală duce la schimbarea de sex...! Rusia importă urși Panda, pe care să-i crească în grădinile zoologice din Republica  Moldova...! Analfabetismul poate fi combătut prin metoda orală...! Primul ministru joacă excelent ping-pong, cu ministrul Agriculturii...! Dosarele violatorilor ciutei de la Vânători au fost găsite în cuptorul cu microunde ale țaței Despina...!
 Ia să mai vedem ce scrie la rețeta de cozonac - 'când sunt gata, îi scoatem și îi ungem cu un ou bătut, apoi îi mai lăsăm în cuptor 1 minut. Putem să îi pudrăm cu zahăr sau îi lăsăm așa'. Băi! ăștia ce culoare trebuiau să aibă, că ai mei sunt negri de supărare? Cât a trecut, 3 ore? Când a trecut atâta timp?
Uite! de asta nu fac eu, cozonac - nu-mi iese!!! Am muncit atât, și acum, arunc tot la tomberon, că nici porcii nu mănâncă așa ceva! Și nici n-avem porci!
Tu-ți cozonacul mă-tii! ce surpriză mi-ai făcut!

Niciun comentariu: