joi, 25 iulie 2019

DOAMNA ȘI ÎNGÂMFATUL (Varianta – BA PE-A MĂ-SII!)


 Vizionând pe CINEMARATON, filmul  BUNĂ! CE FACI?, mi-am adus aminte de o bună prietenă, despre care nu mai știu chiar nimic, nici măcar dacă mai trăiește.
            Filmul de mai sus, spre stupe - fracția mea, a stârnit niște ecouri demult apuse, de prin sufletul meu – nu credeam că, de la un film românesc, inima mea mai poate să tresalte și să plângă! Ei, bine! povestea celor doi soți seamănă destul de bine cu povestea doamnei de care vorbeam, finalul fiind, întrun fel, asemănător, dar, totuși, un pic diferit. De fapt, povestea lor seamănă cu mii de alte povești, poate chiar și cu a noastră!  
            Dotată cu o minte sclipitoare, dama cu Camelii (avea două fete) a rămas doar cu liceul, pentru că a trebuit, pe lângă creșterea copiilor, să țină și-un soț, la facultate, care el, bietul, avea gâlci! Nu putea munci, el trebuia să fie creator! De păduchi!
            După ce Buli a terminat școlile, rând pe rând, s-a trezit geniul din domnia sa și s-a apucat de poezii, devenind mare, și trainic, scriitor! Serios! prost nu era, dar mârlan, da! pentru că nu s-a mai gândit și la alții, de exemplu, la nevastă-sa! Și cum meseria de scriitor cere muze, nu s-a dus la muzeu, ci prin cârciumi, inclusiv la frații noștri moldoveni, care l-au primit cu paharele deschise. Laurii de pe fruntea sa ruginită trebuiau unși cu ceva și, în lipsă de vaselină, mergea și trăscăul.
            Prin rarele sale incursiuni pe la domiciliu, cum o găsea pe nevastă-sa cu cartea-n mână, o lua peste copită, zicându-i că citește degeaba, tot proastă, rămâne! Ce-i a lui, e pus deoparte – avea jmenarul, ditamai biblioteca, v-am zis - prost, nu era!
           Nevastă-sa, după ce i se făcuse lehamite de continuarea studiilor, problemă contopită cu lipsa de dorință, de a mai face o facultate, preferând copiii și serviciul, s-a obișnuit cu stupizenia egocentristului ei, soț, și și-a văzut de citit! Astfel, pe la patruzeci de anișori, oricine avea ce discuta cu ea, asta dacă nu era prost-bâtă și scoatea doar onomatopee, pe trompă!
            Divorțul nu a făcut decât să lărgească gaura dintre ei și să împuțineze cărțile din biblioteca rămasă copiilor. Nu-i vorbă! le citise doamna pe toate și, ca să-ți împrumute o carte, trebuia să stai popândău, ca altfel, nu te lipeai! Cât despre uitat de adus înapoi, mai bine îți tăia-i venele!
            Și i-a venit în minte IDEEA - s-a înscris facultate, secția psihologie! Copilele crescuseră și-și luaseră zborul, putea să se gîndească la propria persoană. Grație colegilor binevoitori și a unor întâmplări nefericite, a rămas fără serviciu.
            A terminat șefă de promoție, la 43 de ani, deși se rușina tot timpul că se simte ca o babă, printre colegii ei, mult prea tineri! Se văita că nu-i merge mintea, că uită, că nu-i intră-n cap, că...!
     Studiile nu i-au adus aprecierea meritată – cu noua diplomă, nu s-a putut întoarce la vechiul loc de muncă! Nimeni n-o vroia, pentru că trebuia să fie plătită corespunzător studiilor! A încercat să declare doar liceul, pentru un colț de pâîine, dar n-a mers, i s-a spus că o trădează vocabularul și manierele! Cu chiu, cu vai, a intrat în învățământ, unde făcea naveta la țară! Și unde era încadrată ca suplinitoare, că nu le trebuia copiilor, psiholog, ci moașă!
       Datorită ei, am trecut printrun divorț, rămânând destul de teafăr. Nu prea îmi convenea ce descopeream despre mine, la ședințele cu ea, dar mi-a prins bine, sfaturile ei privind băutura și femeile au făcut pui și nu m-am scufundat! Ba chiar, aș putea spune, m-au ajutat să mă reclădesc!
N-am mai auzit de ani buni, de persoana ei! A vândut apartamentul și a dispărut! Se spune că s-ar fi recăsătorit cu un fost profesor de-al său, undeva, prin Ardeal!
       Nici nu știe cât îi datorez – pe lângă faptul că m-a ajutat întrun moment de răscruce al vieții mele, mi-a fost și exemplu! Exemplu care dovedește că niciodată nu e prea târziu să iei decizii importante pentru tine și să le duci la capăt, cu mult curaj și chiar cu suferință!
           

Niciun comentariu: