sâmbătă, 5 ianuarie 2019

DE CE SĂ NU PRIVIM ÎN URMĂ?(I)


      Zilele trecute, la un pahar de vorbă cu niște tineri părinți, m-am trezit întrebându-mă de ce nu mai privim în urmă, să vedem ce-a fost bine sau ce-a fost rău. Discuția a plecat de la faptul că apelarea la o bonă nu este, întotdeauna, benefică, deoarece și această metodă de a rezolva situația copilului, este destul de costisitoare! Și nu din punct de vedere financiar, ci din acela a timpului consumat cu du-te-vino, ia bona, du bona, ia copilul, ia mama, du tata, ia bunica, du cățelul, ia pisica! Și-a apărut, din neantul memoriei delete, întrebarea – CUM SE DESCURCAU PĂRINȚII, ÎNAINTE...? Nici nu mai are importanță înainte de ce ne raportam, dar ne-am rezumat la perioada socialismului găunos, înlocuit, apoi, cu perioada capitalismului cu dinți de hârcă și ros de cancer. Apropos! unde sunt filozofii ăia nenorociți, care se băteau cu BCA-ul în pieptul lor ofticos, de filozofi, decretând că există întotdeuna o altă formă de dezvoltare a societății, care o înlocuiește pe cea veche și e mai avansată decât clasa pregătitoare? Se pare că, odată cu dezvoltarea inteligenței artificiale, în mod artificial, nu mai filozofăm, aflându-ne în etapa avansată în care gândesc alții pentru noi și gândesc prost, doar pentru noi! Mai atașați devenim față de telefonul mobil și de scula computerizată, decât de vreun tip deștept, care filozofează pe bune!
          Revenind la problema cu descurcăreala, m-am închipuit o clipă, în gașca omului primitiv, preistoric, care căuta o bonă și nu găsea decât mamuți! Cum trebuie să se fi chinuit, el și muierea lui, pe care o trăgea de păr, în grotă, să-și parcheze căruța la poarta școlii plodului, să nu-l calce pe acesta vreun hominid plecat la vânătoare. Dacă homo habilis se trudea o țâră, ajungea cu plodul și căruța, direct în caverna directorului, unde nu exista decât pericolul să se taie la degețel cu lama de piatră cu care scria înjurături pe WC-ul lor primitiv. Altfel nu-mi explic de unde provine grija unor părinți de a deschide portiera, să coboare plodul, direct din pat, în bancă! Prin zorii Paleoliticului, când vănătorii de țânțari au devenit agricultori și păstori, părinții, după cum indică picturile rupestre, puneau bona să ridice contrucții megalitice, în prezența viitorului văcar, doar pentru a-l iniția în arta spălării pe dinți, lucru devenit obositor, ca și în spiritul credinței că părinții, dacă tot s-au simțit bine, trebuie să facă toate eforturile să crească odrasla mofturoasă, drept pedeapsă că s-au dat în bărci. Primele imperii și colonizarea a făcut ca soarta bonelor să fie rezolvată prin sclavagism, înlocuind hei-rupismul părinților, mult prea ocupați cu  țoalele de firmă și week-end-urile prelungite. Celebra Cleopatra, o spun unii istorici români care știu prea bine unde se întâlnește Dunărea, cu Eufratul, în prima fază, și-a luat doică atât pentru copilași, cât și pentru Caesar, Antonius și Viorel Lis. Singura ei condiție, la angajarea bonei, era să fie luptătoare de sumo, dar să nu-i caftească copiii, că nu era de acord că bătaia e ruptă din rai! De fapt, nici noțiunea de Rai nu era de ea! De aceea a și luat bătaie, inclusiv un pumn în nară de la fiu-său, când adolescentul nu a primit aprobare să ia din garaj bolidul  cu pânze, de 300.000 de euro!
       Marile migrații au fost benefice și pentru cultura generală a plozilor, deși, pînă atunci, s-au dezvoltat cititul, gânguritul, copiatul, scrisul agramat și exprimarea prin codul de semnalizare cu degetul. Indoeuropenii migrau special spre Mesopotamia, în căutarea bonelor, iar popoarele ecvestre le cărau pe coama cailor, să se învețe cu călăritul de către copiii nevinovați, care mușcau mâna care i-a crescut. Sumerienii, care au adus pînă în zilele noastre dezvoltarea societății bazate pe clase”, nu numai că au înființat învățământul de 12 clase, desființându-l pe cel din clasele I-VIII, (adică cei șapte ani de la școală!), cât i-au clasificat și pe părinți, mulți nereușind să depășească clasa a III-a, dar ajungând la stele, pe plan social-politic. Ghilgameș, de exemplu, și-a tras epopee, devenind erou acasă, pe stradă și la serviciu, spre fala copiilor lui, care-i băteau pe cei mai mici, să le intre-n cap cine-i tac’su! Din Codul lui Hammurabi s-a mai păstrat, și astăzi, celebra expresie babiloniană “ochi pentru ochi și dințar, pentru dințar”, aplicată cu succesuri, în bullying, unde a rămas drept Cotul lui Hamurapipi.
 (Va Turma!)

Niciun comentariu: