marți, 26 decembrie 2017

JUMĂTATE DE MILION DE ROMÂNI? ATÂȚIA SĂRBĂTORIȚI?

-Bă, Farfandele, nu dai de băut azi, că-i ziua ta? Ia, zi părinte, că tu le știi pe alea multe! Nu e ziua dobitocului?
-Vai! cât de necunoscător ești, fiul meu! Numele este de origine grecească - Stephanos - și înseamnă "coroană", "ghirlandă", "cunună" (cu care erau încununați învingătorii). La noi, formele curente au fost și sunt Ștefan și Ștefan(i)a, diminutivate mai ales Fane, Fănel, Fănica, Fănița, Fana,  iar uneori - sub influența străină - Fanny. Destul de des se folosesc și diminutivele Ștefănel sau Ștefănița, mai rar Ștef(i). Mai recent a apărut și forma feminină Ștefanela (ce pare să fi prins mai bine decât vechea Ștefanida - numele unei mucenițe trecute în calendar).
- Părinte, ce ziceai de Fa-na? Așa-i spun și eu, neveste-mii, când mă scoate din bocanci – Fa! Na de-aici! Că dai prea mult din clanță! Am învățat ceva la cursul de reciclare, ceva  cu femininul  de la fan - Fana! Da’ Farfandel dă băut, sau nu? că am pojar pe mațe și gălbinare, pe frrunti-spiciul meu! Ia mai zi, părinte, mâncați-aș, matale, patrafirul!
- Ștefan a fost primul martir și primul diacon!
- Farfandel dă de băut sau îl fac martir și pe el?
- Ai auzit că am pomenit de vreun Farfandel? În plus, ăsta nu e nume, e poreclă! Mărindu-se numărul creștinilor, după întemeierea Bisericii, a crescut și numărul cererilor pentru diverse slujiri ale apostolilor. Astfel, au fost aleși din cadrul comunitatii, șapte bărbați "plini de Duh Sfânt și de înțelepciune", care să slujească atât în cadrul slujbelor religioase, cât și să supravegheze buna orânduială la mesele comune. Primul dintre aceștia, a fost Ștefan, iar ceilalți șase sunt: Filip, Prohor, Nicanor, Timon, Parmena si Nicolae. Rolul lor in Biserica primară depășea cu mult rolul pe care îl au diaconii în zilele noastre. Ei predicau cuvântul Evangheliei, botezau și ajutau la desfășurarea cultului aparținând organelor de conducere ale Bisericii din Ierusalim.
-Eu n-am reținut decât că, hâc! supravegheau mesele! Uite, pe asta cine o supraveghează, că-i goală? Și Farfandel nu e nume, ci gâscan! O să-i sără penele, m-a pus să-l aștept pe uscat! Mai zi, părinte, te ascult cu ambele urechi, de aia le am așa mari!
-Sfântul Ștefan s-a arătat un apărător al credinței adevărate, cu privire la persoana lui Hristos, mărturisind că El este Fiul lui Dumnezeu, care S-a născut, a murit, a înviat și S-a înălțat la ceruri, pentru mântuirea noastră.
-Eu, unul, nici nu pot să mă ridic de pe scaun, că aș face o plecăciune! De două zile fac cruce, cu limba, când vorbesc, că doar e sărbătoare mare, Crăciun !
 -A fost acuzat că a adus blasfemie lui Moise și lui Dumnezeu. Atunci când Caiafa a întrebat dacă cele ce se mărturisesc despre El sunt adevărate, Sfântul Ștefan a rostit o lungă cuvântare în care a arătat  că Iisus Hristos este Mesia, cel prezis de profeți și că iudeii sunt vinovați pentru uciderea Lui. Furioși, evreii au cerut uciderea lui cu pietre. Dupa ce L-a văzut pe Mântuitorul Hristos în chip minunat în slavă, stănd de-a dreapta lui Dumnezeu, s-a rugat pentru sine și pentru cei care îl omorau: "Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta" !
-  Și Carafa ăla, ce-a băut când Ștefan a zis... ! Nu știu ce-a zis, că eram atent la vecina de pe drum, își legăna butoiașul, de-am amețit! Părinte, te-am stârnit cu povești despre mmorți, iar eu, vreau ceva de vie!
- Locul uciderii Sfântului Ștefan a fost in valea lui Iosafat. Avand în vedere că, în vremea aceea, cei care erau uciși cu pietre, nu puteau fi înmormântați în cavoul familiei, se presupune că trupul Sfântului Ștefan a fost pus în mormântul unui creștin. Moaștele sale au fost descoperite în anul 415, atunci când preotul Luchian din Kefar-Gamala a avut o întreită viziune. Când i s-au descoperit moaștele, pe mormântul său scria "chiliel", care în limba ebraică înseamnă "cunună", pentru că, într-adevăr, el a luat, cel dintâi dintre creștini, cununa muceniciei.
- Mi-ai făcut capul, calendar, părinte! Ce te întreb și ce-mi răspunzi! Da’ de băut, putem bea în cinstea tuturor Ștefanilor, părinte?
- Măi Fănică, cred că poți!

LA MULȚI ANI!  tuturor Ștefanilor, FĂnicilor, ȘtefĂnicilor , etc, Și lui frate-meu mai mare -  zis FANE BABANUL! 


Niciun comentariu: