marți, 19 decembrie 2017

CEL MAI MARE DUȘMAN!

Profa de română privi clasa a XI-a C, cu sentimentul matern întipărit pe față - era clasa unde era diriginte!
Anul școlar abia începuse și elevii erau prea aproape de vacanță și, cu gândul, prea departe, de școală, așa că nu avea rost să-i streseze din primele două luni. Ca să-i mai trezească, se gândi să le dea ceva ușor, un eseu, pentru început, doar n-o să predea, din prima!
-Am să scriu pe tablă  titlul eseului, pe care urmează să-l scrieți și pentru care aveți la dispoziție 40 de minute! Cum avem două ore cuplate, e și cea de dirigenție, în ora următoare o să citim, prin sondaj, din „ operele voastre”!
Elevii nu gustară ironia, care se vrusese doar o destindere a atmosferei căscăcioase și mutoase, ce trona în sala de clasă! La naiba! Din prima zi, și lucrare!
Se priviră ciudat, tema, “ Cel mai mare dușman”, semăna cu cea  de acum o lună –„ O problemă arzătoare”! Chiar că fusese arzătoare! toți s-au ars, au scris despre incendii și pompieri! Apoi au aflat că mai arzător e bac-ul, și nu ăla care, cică, era folosit la trecerea cursurilor de apă, ci la trecerea la cursuri!
-Nu vă semnați, așa că nu veți fi stresați! Ultima precizare – nu aveți voie să folosiți telefoane, tablete, orice mijloc de informare, nu aveți, voi, așa ceva, în caiete sau manuale! Puteți să începeți! Întrebări?
-Un clue, un indiciu, ceva? sări tupeistul clasei, care deținea și recordul la inepții pe mm pătrat.
-Să zicem că-l cheamă Chronos!
-Ce nume tâmpit! se auziră mai multe voci indignate.
Timpul a trecut repede și degrabă, nici nu au simțit când s-a terminat! I-a lăsat până la pauză, pe fețele lor se citea atât concentrare, cât și zăpăceală.
După pauză, când mai toți din clasă au înjurat sistemul românesc de învățământ, profa a amestecat foile, în văzul tuturor, să nu zică cineva că e dezavantajat:
-Să luăm la întâmplare, cu ochii închiși Cel mai mare dușman al meu, e tata, comunistu’, că nu mă înțelege ca tânără generație! Dacă pe el l-a bătut bunicul, în cap, că era prost și nu învăța, crede că toată lumea e ca el, capsoman! Nu degeaba îi spune mama că pute a țăran și-a vacă, dă mereu cu cornu-n mine! De aia cred că e cel mai mare dușman a meu, a familiei și a vecinilor, bașca, a întregului Univers! Scap, eu, de dușman, își face bagajele, să plece în Italia, că de-acolo îmi trimite bani pentru școală! Nu știe, prostu’, că mai cheltuiesc cu băutura și cu „iarba”, de aia nu-mi ajunge! Vă las să judecați voi cum sunt eseurile, de aceea nu comentez, trecem  la următorul!  Eu nu am dușmani! Sunt o fată oarecare, cuminte și deșteaptă, chiar dacă ieri mi-a plesnit blugii în fund! De ce să am dușmani? că n-am de împărțit nimic, cu nimeni, eu sunt prietenă cu toată lumea, chiar dacă e mai proastă decât mine! Păi n-am fost, eu, de treabă? Când mi-au cerut să mă arunc, îmbrăcată, în piscină, am comentat, deși era noiembrie? Nu! Cred că subiectul ăsta e de c...t, eu nu mă dușmănesc cu nimeni, am mai spus și mă repet! Iată și ceva mai interesant-  Specialiştii au descoperit că o stea asemănătoare Soarelui denumită Cronos ar fi devorat mai multe planete telurice cu o masă echivalentă cu cea a 15 planete Pământ. Atunci când astronomii au descoperit două stele gemene, dintre care una ar fi devorat 10 sau mai multe planete telurice, s-au decis să o numească Cronos, iar pe cea de-a doua stea Crios. Conform Science Daily, denumirea ştiinţifică a celor două stele este HD 240430, respectiv HD 240429, ambele se află la aproximativ 350 de ani lumină de Pământ. În urma unui studiu ulterior, aceştia au descoperit o cantite dramatică de materie, inclusiv magneziu, aluminiu, siliciu, fier, crom şi ytriu.  De asemenea, a fost descoperit acelaşi nivel de compuşi volatili. Ambele stele au o vechime de peste 4 miliarde de ani şi, precum Soarele, ambele sunt stele galbene de tip-G. Cele două orbitează una în jurul celeilalte în decursul a 10.000 de ani. S- a descoperit că cele două stele se mişcă în aceeaşi direcţie cu ajutorul informaţiilor astronomice bidimensionale furnizate de misiunea Gaia din cadrul Agenţiei Spaţiale Internaţionale. Parcă am spus –FĂRĂ SURSE DE INFORMARE! Și mai puneți și voi o virgulă, un punct, când luați de pe Net, măcar atâta contribuție să vă aduceți! Ei, na! Nici chiar așa - Sună de pe abonamentul tău la serviciul Cronos, și poți afla oricând informații despre: Numărul minutelor, SMS-urilor și MMS-urilor naționale sau în rețea disponibile, din totalul celor incluse în abonament sau opțiune/Minutele în roaming și cele internaționale incluse în abonament sau opțiunile active/ Traficul de internet rămas disponibil, inclus în abonament sau opțiune/Costul suplimentar (valoare exprimată în euro, fără TVA )! Am spus că nu comentez, dar nu pot să mă abțin, cine a scris, e măgar/măgăriță! Cronos nu poate fi dușmanul meu, pentru că e cel mai bun prieten al omului, e câinele meu preferat! Când mă vede, se repede la mine, mă culcă  jos și mă linge, până mă satur! Dar e prietenul meu, ciobănesc mioritic! Așa l-am primit, cu tot cu nume, nu mă interesează numele, mă interesează persoana! Ce reprezintă numele la o fată, nada! Contează perssonam, nu numele! E clar, băieți? Asta o să vă placă-...!
Și au terminat de citit toate eseurile, fără alte comentarii! Pauza a salvat pe toată lumea, mai ales pe dirigintă, destul de încurcată de texturile” în cauză, începuseră să caște, semn că  fiecare trecuse hopul, se citise eseul personal.
 Era nemulțumită că nu-și atinsese scopul, acela de a vedea cum gândesc tinerii despre cel  mai cumplit dușman al omului! Fuseseră enumerate: efectul de seră, încălzirea globală, criza economică, globalizarea, dușmănia dintre blocurile economice, islamismul, etc. Nu fuseseră uitate nici rivalitățile dintre cartiere, moda, profesorii, hrana, apa, multe altele. Numai ce dorise ea, nu!
Ieși pe ușă ultima și se ciocni de Irina, cea mai săracă fată din clasă!
Care, tremurând, își cere scuze că n-a ajuns la timp la școală, a trebuit să hrănească cei trei frați mai mici, mama era moartă, iar tatăl, plecat la muncă în Norvegia! Acum ea era capul familiei!
Diriginta se pregătea, cu toate că avea o părere foarte bună despre Irina, să o ia la rost, când fata zări titlul de pe tablă și se bucură copilărește:
-Cronos, fiul lui Uranus și al Gaiei, cel mai tânăr dintre cei 12 Titani? Soția sa, Rhea, s-a numărat tot printre titani. Copiii lor au fost Demetra, Hestia, Hera, Hades, Poseidon și Zeus. Se spune că Uranus, și-ar ascuns copiii în măruntaiele pământului (Tartar) pentru că se îngrozea la vederea lor, era în realitate înfricoșat de puterea uriașă a lor. Cronos l-a castrat pe Uranus, el și soția sa, Rhea, au ocupat tronul. Sub puterea lor a început o perioadă de armonie și prosperitate, care a devenit cunoscută ca "Epoca de Aur"; un timp când, se spune, oamenii trăiau fără lăcomie sau violență, fără muncă sau nevoie de legi. Dar nu totul era bine pentru Cronos, pentru că știa că îi este destinat să fie detronat de unul din copiii săi. Pentru a preveni acest lucru, a început să-și înghită nou-născuții, luându-i la naștere și înghițindu-i întregi, reținându-i înăuntrul corpului său, de unde nu îi puteau face nici un rău.Rhea nu era de acord cu gândul de a-și pierde toți copiii, și, cu ajutorul Gaiei, l-a salvat pe Zeus de soarta sa. Când Zeus a devenit un bărbat tânăr, s-a întors pe domeniul tatălui său și, cu ajutorul Gaiei, l-a obligat pe Cronos să îi regurgiteze pe cei cinci copii înghițiți anterior.
Romanii îl echivalează pe Cronos cu Saturn, zeitate care patrona muncile agricole și roadele pământului. În Atena, în a 12-a zi a lunii Hekatombaion, se ținea un festival în cinstea lui Cronos, care se numea "Kronia". Era o sărbătoare a recoltei. În artă, Cronos era înfățișat ca având o secure folosită la culegerea recoltei, dar aceasta a fost și arma cu ajutorul căreia l-a castrat pe tatăl său.
-De unde știi toate astea? s-a mirat diriginta.

-Mi-a plăcut mitologia și am citit tot ce am prins despre asta! Iar subiectul e interesant, Cronos este personificarea Timpului, Chronos, cel mai mare dușman al nostru, al tuturor! Pentru că trece repede și ia cu el tot ce ține de sufletul omului! E atât de dușmănos, că nici nu simți când ți-a trecut timpul, niciodată acesta nu ajunge! Și nu ai destul timp să faci ce trebuie întro viață, îți trebuiesc mai multe! Dușmănos, tipul, nu degeaba îl urâm cu toții!

Niciun comentariu: