sâmbătă, 6 ianuarie 2018

PROȘTI, DA’ BĂIEȚI BUNI, DE BOBOTEAZĂ!

Cei doi vecini, Sică  și Mihu, se treziră de dimineață, cu mare chef de băut! Nu că nu ar fi băut de mult timp, abia pe la 04.00 dimineața se despărțiseră, după ce îmbrățișaseră, fiecare, câte un pom! Acum, cu forțe proaspete, căutau să sărbătorească și pe Sf. Ion, dar ceva li se punea în cale, și nu semăna cu un obstacol, mai degrabă, cu o jenă!
- Sică! Tu știi ce zi e azi?
- Sâmbătă sau duminică?
-Nu, fraiere, ce se  sărbătorește azi?
Venirea Primăverii?
Nu, dobitoace! Boboteaza!
Păi, unde e gerul Bobotezii, că-i mai cald ca-n martie trecut? Din câte mi-a mai rămas mie prin coțofană, nu e ziua cu cel mai năprasnic ger?
- Băi, s-au schimbat vremurile, neamule! Da’ tot sărbătoare e! Epifania!
- Bă, nu vorbi urât cu mine! De ce înjuri, mă, dacă e zi mare?
- Stai locului, așa am auzit că i se mai spune Bobotezii! De la ce o veni numele ăsta, BOBO-TEAZĂ?
- O fi fost cineva supărat pe vreo muiere, pe care o chema Bobo!  Cum suna - VO-VO-TEAZĂ? Da’ de ce  se spune, că azi se purifică mediul, ce! și-a dat demisia ministrul de la Mediu? Cică se curăță apele, de forțele malefice! Păi, stația de epurare ce mai face, ne curăță pe noi?
- Vezi!...
- Văd!
- Vezi că am citit, că, în Bucovina, se practică Ardeasca!
- Andreea Esca?
- Mă, fii atent, mă obligi să fac noduri la limbă! Și nu mai vreau să înghit cu noduri! Deci, cu o zi înainte, se adună flăcăii...
- Cu ce gânduri?
- Lăsă-mă să termin, că...!
- Termină-te!
- Se adună, fac un foc mare...
- Dau foc la o pădure!
- ...și, când se mai domolește  focul, sar peste el!
- Nu se frig la buci?
- Taci, mă! odată, că nu taci, numai gura ta, proastă, se aude! Iau cărbuni aprinși și afumă pomii!
- Da’ carne, nu afumă? Că eu, am terminat-o pe-a mea!
- E pentru rodirea pomilor, nu pentru mațul tău găurit! Să fie feriți de trăznete, dau cu cenușă prin casă!
Să mă trăsnească Dumnezeu, da’ vezi de ce dau eu scrumul, de la țigări, pe unde apuc?
- Uneori, vin și mascații!
- Și la mine au venit, când mă băteam cu fosta nevastă, m-a reclamat o vecină că sunt un terorist de soț! Terorist, nu terorizat! Nici acum n-am reparat ușa!
- Nu de…! Vițel turbat, nu de mascații ăia e vorba, ci de babe și moșnegi!
- Păi, de ce să se mai mascheze babele și moșnegii? N-arată, ca naiba, și - așa? De la pensia mică? Băg-o pe aia cu scăldatul!
- Ce, mă, crezi că eu sunt Ion Creangă?
- Nu, mă Sică, aruncatul crucii, în apă! Hai c-o știi!
- Bă, eu nu știu decât câte cruci îmi aruncă nevastă-mea, că m-am înhăitat cu tine!
- Etete! Nu știe! Dacă n-ai crescut, ca mine, pe malul Fluviului Cacaina!  Popa aruncă crucea în apele unui râu și sar unii, după ea! Că aduce noroc și sănătate! Pe văru-meu, Nelu, care s-a aruncat în Dunăre, după cruce, l-a lecuit, a răcit la plămâni, era să dea ortul popii! Da‘ a sărit! Că era sărit, demult! Tu nu te-ai aghesmuit de dimineață? că eu, da!
- M-am trezit târziu, n-am prins aghiasmă mare!
- Eu nu vorbesc de apa sfințită, ci de vodca  drămuită!  Că cu asta, nu poți stropi casele, și...animalule! Și oamenii, să le meargă bine anul ăsta!
- Fiică-mea, a mare, și-a legat un fir roșu, de inelar, poate s-o mărita, că la 38 de ani...! Și-a pus sub pernă și-un șomoiog de busuioc, de zici că stă perna pe o tufă de cacadâri! S-o vedem ce visează la noapte, anul trecut a visat un dragon și s-a încurcat c-un bou! Bă, da’ ce rău e că nu e ghiață, poate alunecă pe ea, se spune că dacă alunecă azi, se mărită anul ăsta!
- Păi, baba Tinca a alunecat pe-o coajă de banană și și-a rupt piciorul, de dimineață! Ea cu cine să mărită, că mai are doi dinți în față?
- Se mai spune că animalele capătă puteri supranaturale, vorbesc! Ca noi doi, acum!
- Merci, pentru compliment! Da’de unde luăm, noi, piftie și grâu fiert, să ne fie cu prosperitate ? Adică, fără grâu fiert, că aduce a colivă! Da’cu mult vin roșu, că de ăsta avem voie, cât cuprinde!
- Dacă-i așa, nu dai un vin? Să ne mearg, bine, și nouă?
- Nțțț! Azi nu se dă nimic de împrumut, că riști tot anul să dai de băut!
Nu, că nu-ți cer împrumut, ci doar de băut, fără împrumut?
Nu, frate! Fiecare pe barba lui, că doar e zi mare! Și mâine, la fel, se termină Sărbătorile! Alo! Mâine, unde sărbă(u)torim?

Niciun comentariu: