vineri, 19 ianuarie 2018

SURZENIILE LUI NEA CAISĂ MĂLĂIEȚ!


      Moș Caisă Mălăieț, fost gropar la biserica Toți Sfinții, mare călător printre morminte și adorator al crucilor de marmură, se lăfăia, pe un monument funerar, când domnul Dumitrel Năsălie începu să-i facă gard! Adică, curte:
-Nea Caisă, de când ne cunoaștem noi? Să tot fie vreo  trei decenii?
-Vedenii aveam eu și-n tinerețe, când nu purtam ochelari și aveam priză la muieri!
-Adică, aveai căutare, nu-i așa? încercă Dumitrel să-l mângâie la scufie, fără să-și dea seama că moș Caisă o face pe surdul.
-Cătare aveam, că aveam ditamai pușcociul, nu mă bătea nimeni la tras cu pușca! Și-acum mă mai gâdilă!
-Și acum, nu mai ai pușcă?
-Iușcă, mai am! Că am pus din vară, tot ardeiații și conopidarii mă caută, când îi arde la buzunar!  Cred că ai aflat, am strâns ceva bani și vreau să fac concurență la FMI, adică să-mi fac banca mea! Uite, una ca asta, pe care stau! Să văd, toată ziua, numai târțite celebre!
-Te urmăresc de multă vreme și-mi place cum pui punctul pe I! Ești un bărbat adevărat!
- Ei! încornorat! Asta a fost, mi-a pus coarne! Eram așa de încornorat, că făceam concurență la cerbul lopătar! Când mă duceam la capelă, rupeam, cu coarnele, crengile de la copaci! Șanț făceam, mai ceva ca ăștia, de pun canalizare și dau în gropi!
-Nu te-ai gîndit, cu mintea mata, să mai faci ceva și pentru comunitate? Să lupți pentru dreptate și adevăr?
-Pentru cretinătate, să mă sui în păr? Apoi, păcatele mele! Ce să caut eu în copac, e plin de celebrități, care nu s-au dat, încă, jos, din pom! Se rup crăcile, de atâta mulțime!
-Nouă ne trebuie unul ca dumneata, să lupte pentru onoare și respect!
-Oroare și prospect? Daa! Mă apucă oroarea, când citesc prospectele de la medicamente! Le iei, pentru ficat și mori, de inimă! Faci tratament pentru inimă și dai în cancer la plămâni! Doctorița mi-a recomandat să fac un cură de stimulente alimentare! Adică de suplimente, na! că spun prostii! Lopatin, ceai de lumânărică, Gropanil, Mir-odor, Dangăt de Clopoțel și ciuboțica cucului!
-Dar nu arăți c-ai fi bolnav!  Arăți ca un stejar, puternic și voinic!
-Mai am un pic, doar un pic și fac 72! Cât despre stejar, cred că mai bine, ca un plop! Că sunt, ca și alții de vârsta mea, în plop, cu pensia! Știi mata cât mi-au făcut pensia, de gropar? 560 de lei! Păi dacă toți groparii ar avea pensia mea, cine s-ar mai duce în administrație? Acolo sunt cei mai bine plătiți gropari! Concurență mare! Noroc că am mai pus deoparte, din timp, ceva mărunțiș! Pensie privată, de la protopopiat! Deși sunt la pensie, mai fac câte un ciubucel, mai moare unul, de ciudă, că n-a prins loc pe liste! Rudele îi pun cruce, din timp, să moară mama-sa! dacă dă cineva vreun ban, toți așteaptă pomană! Știi cât iau pentru unul tânăr? 100 de lei! Da’ pentru unul bătrân? Vezi ce prost ești? Nu știi că ăștia e ieftini, mie îmi iese doar 10 lei? Pentru mama unei dive, iese 3-4 sute! Dacă nu-și mușcă de sub...!de zgîrcenie!
-Păi, nu te plătește Statul? Nu intri la corupție?
-Contribuție? Toți contribuim, doar n-oi fi, dumneata, mai moț, decât moțul, să nu dai nimic! Când am ieșit la pensie, aveam 50 de ani de muncă!
-Dă-o naibii, de treabă, ce, muncești de la 10 ani?
-De la -12! Așa am auzit că vor să modifice legea, să poți munci, de când ești prins de cordonul ombilical! Și până ce ți se rupe ața!
-Păi, hai să facem o coaliție, că-i țara pe făraș!
-C-o oliță, n-am ce face, am deja una, mi-a lăsat-o moștenire o fostă doamnă de onoare, de la curtea regală! Cât despre răvaș, nu se mai poartă, decât la case mari! Ehei, ce răvașuri era odată! Tu ai prins omul cu flașneta? Nu, nu, nu mă refer la șeful tău de partid! Ci la ăla care mergea cu papagalul și cu răvașe! Știu, știu, cu papagalul, sunt mulți! Cu învârtitul manivelei, și mai mulți! Numai bilețulul cu noroc, nu iese!
-Nea Caisă...! Apropos, de unde numele, de nea Caisă?
-E poreclă, nu nume! Așa-mi zicea fostul părinte, înainte de a răposa! „ Băi Caisă, nu vezi că scapi sicriul?”! ”Numai un nea Caisă, cum e Mălăieț al nostru, poate săpa groapa tuturor, că unul din ăsta, le știe pe toate, unde-s îngropate! Până și ce-ngroapă mâța” ! Mi-a rămas drept nume, deși au vrut mai mulți să mă înfieze!
-Gata, m-ai convins! Dacă mai aveam vreo îndoială, acum s-a spulberat! Ești numai bun!
-Sănătos - tun? Nu vezi ce tușesc?
-Am venit să-ți propun să candidezi, pe un post eligibil, pe listele noastre!
-Să devin prost intangibil?  Așa vorbești cu un om bătrân, care a îngropat-o pe măta? Nesimțitule! Că și pe tactu, tot eu l-am îngropat! În datorii! Dădea, blegul, de băut, în fiecare seară!
-E cert, ești de-al nostru!
 -Ceartă-te în altă parte, că eu trag un pui de somn!
-Lasă că ai timp, când ajungi în Parlament! A avut dreptate, cine a spus că ești omul potrivit! Auzi, numai ce-ți convine! Spui, numai ce-ți place! Bați cuie, în sicriele altora! Iei pomana, din gura săracilor! Bagi mâna, în cutia milei!  N-ai nici un Dumnezeu! Rugămințile, te lasă rece! Faci bani și de pe viu și de pe mort! Bun professor ai avut! Cine? Fostul părinte sau ăsta nou? Și mai negi că nu te interesează o  carieră politică! Țuț ești, nea Caisă!

Niciun comentariu: